persoonlijk & betrouwbaar

Vervoer Gooi en Vechtstreek krijgt rapportcijfer 8 van reizigers

Publicatiedatum: 14 februari 2023

Inwoners van Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren die gebruik maken van Wmo-vervoer  of leerlingenvervoer, waarderen dit vervoer met een 8 gemiddeld. Dat blijkt uit klanttevredenheidonderzoek dat Vervoer Gooi en Vechtstreek aan het eind van haar tweede bestaansjaar heeft laten uitvoeren.

In 2019 besloten de gemeentebesturen in Regio Gooi en Vechtstreek  om de organisatie en uitvoering van het Wmo-vervoer en het leerlingenvervoer gezamenlijk in eigen hand te nemen. Dat is uniek in Nederland. De aanpak vanuit de eigen uitvoeringsorganisatie Vervoer Gooi en Vechtstreek (gestart in 2021) moet het doelgroepenvervoer efficiënter, duurzamer en weer persoonlijk en betrouwbaar te maken.

Wmo-vervoer

Om de tevredenheid over het Wmo-vervoer te meten, werden via een steekproef 502 reizigers telefonisch gevraagd naar hun ervaringen. Zij beoordeelden onze dienstverlening met gemiddeld een 8,1.

Met name de manier waarop onze medewerkers reizigers te woord staan, krijgt veel waardering. Ook het voertuig en serviceverlening en rijgedrag van de chauffeur krijgen van een grote meerderheid het oordeel ‘goed’. Meer Wmo-reizigers dan in 2021 maakten gebruik van de mogelijkheid om online te reserveren en ook zij zijn tevreden. Minder prettig vinden sommige reizigers met name dat een rit langer kan duren of later aankomt door het ophalen en afzetten van medereizigers.

Leerlingenvervoer

In het klanttevredenheidsonderzoek Leerlingenvervoer geven de 180 ondervraagde ouders/verzorgers het vervoer van Vervoer Gooi en Vechtstreek gemiddeld een 7,8. Het meest tevreden zijn zij over de service van de chauffeur, over de staat van het voertuig en over de ontvangen informatie. Minder tevredenheid is er voor de klachtafhandeling en het gebruik van de app MijnVervoerGV. Afgelopen najaar zorgde een storing in de app dat deze tijdelijk niet goed werkte. De klachtafhandeling is sinds het vorige tevredenheidonderzoek aanzienlijk verbeterd. Zo is een klachtencoördinator aangesteld en worden vrijwel alle klachten nu binnen 48 uur afgehandeld.

Het klanttevredenheidsonderzoek laat ook het belang zien van een vaste chauffeur. Kinderen zijn hierbij gebaat, omdat een vaste chauffeur in belangrijke mate bijdraagt aan vertrouwen en structuur. Uitgangspunt voor Vervoer Gooi en Vechtstreek is dat een kind altijd een ‘eigen’ chauffeur heeft, maar door bijvoorbeeld ziekte van een chauffeur kan het voorkomen dat een andere chauffeur een rit moet overnemen.

Meer nieuws

Al het nieuws